Children’s View of Violence in the Media: Video Games, Television and Music
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-3.11Keywords:
Violence, video games, TV, music, children, adolescents, rights, peace.Abstract
The purpose of this research article is to generate awareness and self-analysis regarding the role played by adults with respect to violence in the media and the risk and protective factors associated with it, in order to propose a proactive approach that ensures children and adolescents a comprehensive development in environments that promote the right to peace. The research was descriptive and explanatory with a mixed approach (qualitative and quantitative). The study was conducted with 390 students (from 1st to 11th grades) in all provinces of Costa Rica, except Guanacaste. For data collection, two questionnaires with open and closed questions were designed and applied to the students. Based on the answers provided by the participants, the researchers prepared manuals of categories, tables, descriptions, and data analysis. This paper will contribute to find solutions and alternatives for those working directly or indirectly with children to be able to deal with violence in the media in a more assertive manner, giving children the opportunity of a good quality of life and a peaceful coexistence in the society.
References
Castro, M. y Morales, M. E. (2009). Violencia en diversos ámbitos: Familia, comunidad, centro educativo y medios de comunicación. Heredia, Costa Rica: Programa de Publicaciones de la Universidad Nacional. Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescencia.
Connecticut Clearinghouse A Program of Wheeler Clinic. (s. f.). Los niños y la violencia en la televisión y la influencia de la música y de los videos de música 051408. American Academy of Child and Adolescente Psychiatry (AACAP). Recuperado de https://www.ctclearinghouse.org/topics/customer-files/Los-Ninos-Y-La-Violencia-En-La-Television-y--051408.pdf
Església Bíblica d’Olot. (s. f). Influencia de la música en los adolescentes. Recuperado de http://www.esglesiabiblica.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=77
Familia Nova Schola. (s. f.). La violencia en los medios de comunicación. Efectos en los niños y adolescentes. Centre Londres 94: Psiquiatría, Paidosiquiatría. Recuperado de http://www.familianova-schola.com/files/Violencia_medios_comunicacion_efectos_ninos_adolescentes.pdf
Fundación Paniamor. (1998). Manual de contenidos: Violencia y abuso contra personas menores de edad. San José, Costa Rica: Ediciones Proniño.
García, E. P. (2005). Niños, televisión y violencia: Una propuesta de educación para la recepción. Comunicar, 25, 1-14. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15825186
Huerta, F. (julio-diciembre, 2005). La violencia virtual: Una experiencia de los jóvenes en las videosalas. Estudios Sociales, 13(26), 171-206. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2056872
Lanza, G. A. (2010). Violencia y medios audiovisuales. El cine y la televisión, ¿son dañinos? Recuperado de http://gustavo-adolfo-lanza-ordonez.suite101.net/violencia-y-medios-audiovisuales-a7901
Leiva, M. (s. f.). Los niños y la violencia en la televisión. Cosas de la infancia. Recuperado de http://www.cosasdelainfancia.com/biblioteca-compor26.htm
León, A. T. (27 de octubre, 2009). Aspectos psico-sociales de la violencia. Ponencia presentada en el Seminario Violencia en Diversos Ambitos. Heredia. Universidad Nacional.
Levine, M. (1997). La violencia en los medios de comunicación. Cómo afecta al desarrollo de los niños y adolescentes. Bogotá, Colombia: Norma.
Ley general de espectáculos públicos, materiales audiovisuales e impresos Ley no. 7440. (1999). Decreto Ejecutivo N° 26937. Costa Rica.
Organización Panamericana de la Salud y la Organización Mundial de la Salud. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington: OPS y OMS.
Ortega R. y Mora-Merchán, J. A. (junio, 1998). Violencia escolar: El problema del maltrato entre iguales. Cuadernos de Pedagogía, 270, 46-50. Recuperado de iescanpeixauet.xeill.net/mediacio/mediacio/.../maltrato-entre-iguales.../file
Redondo, A. (s. f.a). Los medios de comunicación. Recuperado de http://www.sepeap.org/imagenes/secciones/Image/_USER_/MR_sociedad_actual_medios_comunicacion.pdf
Redondo, A. (s. f.b). Papel de la música en los jóvenes. Recuperado de http://www.scptfe.com/microsites/Congreso_AEP_2000/Ponencias-htm/Antonio_Redondo.htm
Sánchez, A. (1998). El mundo de la violencia. México: UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.
Tisseron, S. (2006). Internet, videojuegos, televisión...: Manual para padres preocupados. Barcelona: Graó.
Tuyaret, M. L. (2009). La violencia en la televisión y su incidencia en los niños y adolescentes. Recuperado de http://www.euskosare.org/komunitateak/ikertzaileak/ehmg/3/txostenak/Tuyaret
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: